Noen som husker "Weird Al" Yankovic? Al ble kjent for sine parodier på populære popsanger på 80-tallet (en av hans mest kjente var "Eat it", bygd over samme lest som Michael Jacksons "Beat it"). Vel, "Weird Al" holder fremdeles på, og kom nylig med denne vanvittige parodien på R. Kellys R&B-musikalføljetong "Trapped in the closet" (finnes på Kellys plate TP.3 Reloaded fra 2005 - en plate vi selvfølgelig har i vår samling). Han har kalt den "Trapped in the drive-thru", og videoen er bevis på at Al fremdeles har sin observasjonsevne og sitt komiske instinkt i behold. Se også del 1-5 av videoen til R. Kellys original her. (Trapped in the closet har foreløpig 12 deler, kapittel 13-22 kommer ut på DVD 21 aug. Til da kan du se R.s egen oppsummering av hendelsene så langt her).
"Weird Al" Yankovic i samlinga
▼
14.6.07
Suppe til folket!
Erlend Viken fra Trondheim har lagd musikk en stund. I 2005 ga han ut "Give it an empire" under navnet Final Concierge, mens albumet "Come on pioneers" kom på tampen av fjoråret under det mer folkelige aliaset Soup. Musikken er atmosfærisk, dvelende og utbroderende rock inspirert av storheter som Mogwai, Motorpsycho, Pink Floyd og Goodspeed you black emperor. Begge platene Viken har gitt ut finnes i samlinga vår, og det er mulig og fordype seg videre i musikken hans på hjemmesida soupmusic eller på Soups MySpace-side. Her er den flotte videoen til låta "My Justine" som for øvrig er nominert til årets Urørtvideo (NRK Urørt) 2008, hvor vinneren kåres i januar neste år. Se Viken og videoregissør Julian Vargas forklare historien bak her, og les mer om videoprosjektet her.
7.6.07
Funkens gudmor
Man kan vanskelig forestille seg musikken til Outkast, Prince, Erykah Badu, Rick James, The Roots, eller t.o.m. tidlig Red Hot Chili Peppers uten Betty Davis' innflytelse. Musikken hennes har også blitt hyppig samplet av hip-hopartister som Ice Cube, Talib Kweli og Ludacris.
Betty hadde en helt spesiell reise gjennom popmusikkens historie. Hun skrev sangen “Uptown” for Chambers Brothers før hun møtte Miles Davis og giftet seg med han sent på 60-tallet - hun introduserte han til psykedelisk rock og Jimi Hendrix, og inspirerte han til å lage jazzrock-milepælen "Bitches Brew". Videre skrev hun låtene som fikk Lionel Richies The Commodores signert til Motown, og fikk som følge av det tilbud om å være Motownlåtskriver på heltid, men avslo fordi selskapet satte som betingelse å eie alt materialet. Etterhvert flyttet hun til England og møtte Marc Bolan fra T-Rex som oppmuntret henne til å spille inn sine egne sanger og gi dem ut på plate. Debuten kom med "Betty Davis" i 1973, en herlig blanding av progressiv funk og sensuell soul som ble innspilt med Sly & the Family Stones rytmeseksjon og The Pointer Sisters og Sly Stone sjøl som bakgrunnsvokalister. Oppfølgeren "They say I'm different" som fulgte året etter, inneholder klassikere som "Don't call her no tramp" og den hysteriske, deepfunklåta "He was a big freak" som du kan høre nedenfor. Betty Davis var m.a.o. litt av et kvinnfolk! Disse platene er nå tilgjengelige i remastrede utgaver, og kan lånes hos oss på musikkavdelinga.
Betty hadde en helt spesiell reise gjennom popmusikkens historie. Hun skrev sangen “Uptown” for Chambers Brothers før hun møtte Miles Davis og giftet seg med han sent på 60-tallet - hun introduserte han til psykedelisk rock og Jimi Hendrix, og inspirerte han til å lage jazzrock-milepælen "Bitches Brew". Videre skrev hun låtene som fikk Lionel Richies The Commodores signert til Motown, og fikk som følge av det tilbud om å være Motownlåtskriver på heltid, men avslo fordi selskapet satte som betingelse å eie alt materialet. Etterhvert flyttet hun til England og møtte Marc Bolan fra T-Rex som oppmuntret henne til å spille inn sine egne sanger og gi dem ut på plate. Debuten kom med "Betty Davis" i 1973, en herlig blanding av progressiv funk og sensuell soul som ble innspilt med Sly & the Family Stones rytmeseksjon og The Pointer Sisters og Sly Stone sjøl som bakgrunnsvokalister. Oppfølgeren "They say I'm different" som fulgte året etter, inneholder klassikere som "Don't call her no tramp" og den hysteriske, deepfunklåta "He was a big freak" som du kan høre nedenfor. Betty Davis var m.a.o. litt av et kvinnfolk! Disse platene er nå tilgjengelige i remastrede utgaver, og kan lånes hos oss på musikkavdelinga.
1.6.07
Ny musikk
For at du ikke skal lide noen nød på musikkfronten i sommer, har vi satt sammen en raus spilleliste med musikk i alle ender av skalaen (inkludert nytt stoff fra The Field, Dungen, Prodigy, Tori Amos, Rufus Wainwright, The National, Dinosaur Jr., Panda Bear, Bjørn Torske og Bjørk.) Fellesnevneren er at alle artistene er representert i Musikkavdelingas samling - så da vet du hvor du kan få tak i mer hvis noen av dette pirrer nysgjerrigheten! Innimellom har vi spedd på med smakebiter fra lokale acts som Bladed, Schtöggminator, Orheim/Kaasin, The Kulta Beats, Orangebox, The Love Revolt, Kangaroo Court, Gallery og The Rooph. Knakende gode eksempler på at mangfoldet i trønderhovedstadens musikkliv er stort. Klikk deg videre til MySpace-sidene deres for å høre mer!