Harry Belafonte fyller snart 88 år, og for noen år siden kom hans selvbiografi «My Song». For en bok, for en mann, for et liv!
«My Song» forteller historien om et usedvanlig og begivenhetsrikt
liv, og gir samtidig interessante innblikk i amerikansk historie.
Belafonte var politisk aktivist hele sitt liv, og han var nær venn med
Martin Luther King Jr. Men han pleide også omgang med en rekke andre
kjente personer, som Marlon Brando, Eleanor Roosevelt, Paul Robeson,
John F. Kennedy, Nelson Mandela, Miriam Makeba og Fidel Castro, for å
nevne noen av de mange menneskene som fyller de nesten 500 sidene i
denne innholdsrike boka.
Belafonte ble født på Jamaica, men flyttet som barn til New York.
Barndommen tilbragte han delvis hos foreldrene i Harlem, New York,
delvis hos bestemoren på Jamaica. Det var på ingen måte noen lett
barndom, de var svært fattige, begge foreldrene var alkoholisterte og
faren var voldelig.
Som ungdom ble han kjent med Sidney Poitier, som delte hans
skuespillerdrøm. De ble gode venner, Harry forteller hvordan de pleide å
spleise på en teaterbillett så en av dem kunne se første akt og den
andre kunne se andre akt.
Nærmest ved en tilfeldighet ble Belafonte sanger. Han sang svisker og
standardlåter, og selv om det slo an, og ga sårt tiltrengte inntekter
til familien han hadde stiftet, trivdes han ikke med dette. Han følte
seg falsk. Etter noen år bestemte han seg for å legge opp. Han ville jo
bli skuespiller!
Men så ble det mer musikk likevel. Harry hadde veldig sans for
folkemusikk, men mente at han ikke hadde noen rett til å fremføre den.
Med sin sammensatte bakgrunn var han ikke autentisk verken det ene eller
det
andre, og folkemusikken handler jo nettopp om autentisitet. Likevel, i
1951 hadde han sin første opptreden med folkesanger fra flere deler av
verden. Han møtte kritikk, men han fikk også enorm suksess. Hans første
store platesuksess ble Calypso, som kom ut i 1956.
Store deler av boka handler om borgerrettsbevegelsen. Som nevnt var
Martin Luther King og Harry nære venner, og mange av de store aksjonene
og marsjene ble planlagt i Harrys leilighet i New York. Vi får også vite
mye om bakgrunnen for at nettopp denne saken var så viktig. Det gjør
stort inntrykk å lese om hvordan det var å kjenne den ekstreme rasismen
på kroppen, å leve med ydmykelsene. På flere av stedene de opptrådte
måtte de svarte artistene, så snart showet var over, smyge seg ut
bakveien og pelle seg av gårde til en svart bydel hvor de kunne
overnatte under kummerlige kår.
Harrys andre kone var en hvit jødisk kvinne, noe som falt mange tungt
for brystet. Men hva er det vi kjemper for hvis det ikke er retten til å
gifte oss med hvem vi vil? sa Harry. Han ville ha integrering.
Også i skuespilleryrket var rasismen påtrengende. Harry spilte i
flere filmer, men det var sterke begrensinger på hvilke roller svarte
skuespillere kunne ha. Og ingenting virket mer truende på de hvite,
mannlige makthaverne enn tanken på at en hvit kvinne kunne være
tiltrukket av en svart mann.
Et eksempel på hvor på tuppa de var når det gjaldt akkurat dette får
vi i en episode fra en TV-innspilling. Mens Harry synger duett med
Petula Clark legger hun forsiktig en hånd på armen hans. Dette var
fullstendig uakseptabelt og de fikk klar beskjed om at opptaket måtte
gjøres på nytt. Hva ville vel annonsørene si? Men Petula og Harry
nektet. Harry sto ofte steilt på sitt og nektet å fire, noe som kostet
ham dyrt flere ganger i hans karriere. (I dette tilfellet var han
bekymret for hva episoden kunne gjøre med karrieren til Clark. Boka har
flere eksempler på folk i underholdningsbransjen som fikk sine karrierer
ødelagte fordi de utfordret datidens normer for hva som var akseptert
interaksjon mellom hvite og svarte.)
Den kalde krigen hadde mye å si for livene til folk på femtitallet,
ikke minst for svarte mennesker i underholdningsbransjen. Harry, med
sitt politiske engasjement, ble selvfølgelig svartelistet. Det
skjedde like før han skulle opptre på the Ed Sullivan Show, og han ble
kalt inn til Sullivan for en samtale. Her ble han konfrontert med en
liste over alle de politiske møtene og demonstrasjonene han skulle ha
deltatt i. Han svarte med å si «Herr Sullivan, ikke bare er alle disse
anklagene sanne, det er også mange flere som ikke er med på listen».
Deretter fortalte han Sullivan om sin bakgrunn, sin oppvekst og hvorfor
han måtte kjempe for disse sakene.
Samme ettermiddag fikk Belafonte, overraskende nok, en telefon om at
han fikk være med på The Ed Sullivan Show. Prisen han måtte betale for
det var mistenkeliggjøring blant sine likesinnede. Hadde han tystet? På
den tiden var det mange som pekte ut «kommunister» for å redde sitt eget
skinn.
Belafonte fungerte i en årrekke som mellommann mellom
borgerrettsbevegelsen og makthaverne i Det hvite hus, i tillegg til at
han var aktiv i planleggingen, gjennomføringen og – ikke minst –
finansieringen av de store aksjonene. Han forhandlet mye med både Bobby
og John F. Kennedy, og fikk dem til å strekke seg langt for å møte
kravene fra bevegelsen. Men det var sterke krefter de kjempet mot, både
Bobby og John F. ble jo, i likhet med King, drept.
På tampen må jeg nevne at da Mandela
gjorde sin første utenlandsreise etter sin løslatelse, var det
Belafonte som fikk ansvar for å ta i mot ham og legge opp programmet
hans i USA og Canada.
I en alder av 87 år fortsetter Belafonte å være en skarp
samfunnsdebattant. Og i en alder av 87 år er han fortsatt
oppsiktsvekkende vakker å se på.
Harry hevder at han alltid har vært skuespiller og at hans største
prestasjon noensinne er at han har lurt folk til å tro at han er sanger.
Innlegget har tidligere vært publisert på rotrock.no
– Ranja Bojer
Harry Belafonte i samlinga
Biblioteket har i tillegg flere av filmene Belafonte spiller i. Boka (My Song) og filmen (Sing Your Song) om livet hans har vi bestilt.


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar