24.2.11

Viktig melding - lytt på radio!

Etter en pause (som noen av medlemmene bl.a. har fylt med dette) begynner TV on the Radio for alvor å røre på seg igjen, med ny plate, Nine Types of Light, ute 12. april. Første smakebit derfra, "Will Do", er allerede servert!

TV On The Radio - Will Do by TheTop22

TV on the Radio i samlinga

23.2.11

Glemt godbit

The Boo Radleys forvarte den selvsikre holdningen som platetittelen Giant Steps (ubeskjedent oppkalt etter John Coltranes jazz-milepæl fra 1960) mer enn antydet. Plata ble sluppet til så godt som unison jubel i 1993, på høyden av britpopæraen, men slo knockout på sine samtidige med sterkere melodier, sprekere innfall og mer atmosfære. Dessverre er de sørgelig glemt i dag, men vi vil hylle Merseysidebandet med mektige "Lazarus", ett av mange høydepunkter fra plata, som fikk velfortjent deluxebehandling i fjor.

18.2.11

Song and dance man

Vanen tro slipper Radiohead plutselig et album igjen. Fra i morgen (rettelse: i dag!) blir King of Limbs tilgjengelig, i første omgang kun gjennom bandets hjemmeside, men kommer i vanlig CD-distribusjon etterhvert. Og jaggu har de ikke en video klar også, en dag før releasen! Her kan du se Thom Yorke danse og falsettsynge seg gjennom "Lotus Flower".

Radiohead i samlinga

17.2.11

Tøffe i trynet

Hip-hop-kollektivet OFWGKTA (Odd Future Wolf Gang Kill Them All, eller bare Odd Future) utmerket seg med en utrolig opptreden (for øvrig deres TV-debut), hos Jimmy Fallon i går kveld. Tyler The Creator og Hodgy Beats herjet i TV-studio med Fallons faste husband, The Roots som backing. Klippet har gjort stor lykke på nettet i dag, og vi kan ikke motstå å ta det med her for de som ikke har fått det med seg. Samtidig slenger vi på den ferske videoen til gjenglederen Tyler The Creator, som ikke er mindre oppsiktsvekkende. "Yonkers" er ute nå, og blir å finne på Goblin som slippes i april.

16.2.11

Vemodig vakkert

Bonnie "Prince" Billy og hans The Cairo Gang (AKA Emmet Kelly) gir ut titommeren Island Brothers neste uke til inntekt for EDGE Outreachs engasjement i Haiti, og har laget en skrekkelig trist video til b-sida "New Wonder", en Oldham-ballade av aller beste merke.

Will Oldham i samlinga

15.2.11

Garantert gåsehud

I dag presenterer vi et skikkelig gufs fra 70-tallet. De fleste kjenner nok Detriot-rockeren Bob Seger best fra tida da backingbandet hans het The Silver Bullet Band. De oppnådde stor suksess i en tiårsperiode fra midten av 70-tallet, men musikalsk sett bet han bedre fra seg med Bob Seger System på tre plater i årene 1969-1970. Særlig skiller The Systems svanesang, Mongrel, seg ut i positiv forstand. Rå og sjelfull men raffinert bluesrock, med Segers karakteristiske stemme - the missing link mellom Otis Redding og John Fogerty - som den virkelige attraksjonen, kapabel til å sende kraftige ilinger nedigjennom ryggen på deg.

På dette morsomme TV-opptaket mimer de seg gjennom platas sterkeste spor, "Lucifer", men først må de lide seg gjennom et halvannet minutts intervju med en programleder som er mest interessert i å snakke selv (er ikke de fleste slik?) Mongrel har vært utilgjengelig på noe format i lang tid, men vi har fått tak i et eksemplar som vi gjerne låner bort!

Bob Seger i samlinga

Anatomisk korrekt

Jenny Hval har droppet aliaset Rockettothesky, men neppe det teatralske preget når hun slipper Vicera, sin debutplate på Rune grammofon førstkommende fredag. Ifølge plateselskapet ville Hval denne gangen lage "fri musikk", uten en konseptuell ramme, men innså når resultatet forelå at alle sangene på en eller annen måte dreier seg om reising. Produsent på plata er Helge Sten, som skaper en nydelig nyanserikdom som insisterer på full oppmerksomhet. Og som forsmakene på plata, "Blood Flight" og "How Gentle" viser, er det all grunn til å slå følge med Hval ned hennes dunkle irrganger også denne gangen.

Jenny Hval/Rockettothesky i samlinga

10.2.11

Fengslende og fryktinngytende

Janine Rostron skjuler seg bak det noe misvisende aliaset Planningtorock, og er foreløpig kanskje mest kjent for samarbeidet med The Knife på deres meget vellykkede operaeksperiment Tomorrow, in a Year fra i fjor. I mai kommer hennes andre plate W, og på den finner vi bl.a. "Doorway", en mørk elektronikalåt med et uttrykk som muligens hører mer hjemme på et sci-fi/skrekkfilmsoundtrack enn på dansegulvet i en klubb, og en video som er like fascinerende som forstyrrende. Vi gleder oss til plata!

DOORWAY from planningtorock on Vimeo.

Snøballen ruller

Som sikkert mange har fått med seg har det løsnet for Trondheimsbandet The Avalanche i det siste. Etter mye fin omtale på P3s Urørt-sider og spilling under nylig avholdte Trondheim Calling, er den ferske kvartetten (flere spiller i like hyllede Your Headlight Are On, men de har bare eksistert som The Avalanche siden i fjor sommer) klare for Steinkjerfestivalen i juni, og ISFIT på Studentersamfundet førstkommende fredag. Her er "Throw Away the Rest". låta som skaffet dem Ukas Urørt-status på tampen av januar.

Gå til Urørt for å finne ut mer om låta og artisten

9.2.11

Dype grooves

Midt oppe i en platestrøm av hypede medieyndlinger er det fort gjort å overse enkelte perler. Joan Wasser f.eks., som nettopp har kommet med The Deep Field, sitt tredje album under navnet Joan as Police Woman. Også denne gangen dreier det seg om sanktebrennende, intens og groovy rock, med plenty soul og musikalsk snacks for den villige. Og det er da i grunnen mer enn nok. Denne blir i spilleren vår, lenge.

Joan as police Woman i samlinga

8.2.11

Ingen lettvekter

Britiske Stephen Wilkinson alias Bibio, sto bak en av våre favoritt søndagsplater for to år siden med Ambivalence Avenue. En album med dus og goldlynt men utfordrende, laidback elektronika. Det skjærer litt mer i ørene på "Excuses", første lydprøve fra Mind Bokeh, som gis ut på Wilkinsons faste selskap WARP 4. april, uten at det legger noen demper på forventningene våre. James Blake får konkurranse om elektronikatronen i år!

Bibio i samlinga

3.2.11

Nye knallperler

Videoen til "T.O.R.N.A.D.O.", åpningssporet fra The Go! Team! sin nye plate Rolling Blackouts, er en veritabel festforestilling for øyne og ører. Musikalsk tangerer den glatt de beste øyeblikkene fra Chemical Brothers og Junior Senior. Sjekk også ut den sylferske videoen til "The Secretary Song", med Satomi fra Deerhoof både som vokalist og skuespiller. Glem for all del heller ikke Deerhoofs video til superfengende "Super Duper Rescue Heads", fra deres glimrende nye plate Deerhoof vs. Evil.

The Go! Team i samlinga
Deerhoof i samlinga

Dunkelt og dynamisk

Ny video fra James Blake hvor han showcaser sin store stemme, og sitt geniale luftige/klaustrofobiske sound. "The Wilhelm Scream" er hentet fra debutplata hans som slippes på mandag.

2.2.11

Hedersmannen

Har du sjansen bør du gå å se Richard Thompson live - mannen er et band alene, et fyrverkeri selv bevæpnet bare med akustisk gitar, og sine sørgmodige og skarpe, ofte politisk ladede tekster. Her er han i et ferskt opptak fra NPRs Tiny Desk Concert-serie, hvor han spiller låter fra sitt seneste album (det tjuende), Dream Attic, som kom ut i fjor. Sjekk gitarteknikken! Kraftfull, elegant og effektiv, med bruk av plekter og fingerspill samtidig.

Richard Thompson i samlinga