25.4.08

Mørk og mystisk


Mystisk og melankolsk er betegnelser som ofte dukker opp i forbindelse med Fred Neils musikk, og det hviler en gåtefull aura over navnet hans selv i dag, 37 år etter hans siste plateutgivelse og 7 år etter hans død. Som så mange andre hadde artistkarrieren hans utspring i folkscenen i Greenwich Village, New York på 60-tallet. Platene hans preges av en sjeldent dyp barytonrøst, intense og sjelsøkende låter. Musikken har influert en rekke mer kjente navn: John Sebastian som senere skulle danne The Lovin´ Spoonful, spilte munnspil på Neils første plate. Felix Pappalardi, bassist og låtskriver i Mountain og stjerneprodusent for bl.a. Cream, spilte gitar på den samme plata. Tim Buckley og The Jefferson Airplane var store beundrere som covret låtene hans, Airplane dedikerte t.o.m. et par av sine mest kjente låter ("The ballad of you and me and Pooneil" og "The house at Pooneil corner") til Neil. De mest kjente tolkningene av låtene hans er det likevel Roy Orbison og Harry Nilsson som har stått bak. Orbison gjorde "Candy man" til sin egen, mens Nilsson fikk sin største hit med "Everybody´s talkin" (mye takket være dens deltakelse i 60-tallsklassikeren Midnight cowboy med Dustin Hoffman og Jon Voight i hovedrollene).

Ett av de absolutte høydepunktene i låtkatalogen hans er "The Dolphins", som bl.a. var med i en uforglemmelig scene av The Sopranos siste sesong (les mer om seriens bruk av musikk her). Den er henta fra Fred Neils andre plate som kort og godt heter Fred Neil. Denne sammen med de to første albume hans, Tear down the walls og Bleecker & MacDougal, finner du i samlinga vår - det samme gjelder plater med alle artistene nevnt her!



Plater med Fred Neil i samlinga

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar